I juni 2007 var der atter Alménmedicinsk Kongres i Reykjavik. Og Kasper Veje og jeg havde aftalt, at han skulle afløse mig i lægehuset den 30. september samme år. Det var derfor naturligt at henlægge "afleveringsforretningen" til den nordatlantiske klippeø og tage på et par dages sightseeing inden kongressen. To af de andre kompagnon'er afstod fra at tage med, mens kompagnon Marianne mødte os i Reykjavik, da vi ankom - og hun var færdig med at ride på islandsk hest.

Første rejsedag. Vi har hentet lejebil og snupper hurtigt 2/3 af "Den gyldne Cirkel"...

Gejseren Strokkur...

... og vandfaldet "Gullfoss".

Derefter kørte vi østpå ad Ringvejen, stort set uden stop, og indlogerede os på Hotel Skaftafell, som ligger ca. 5 km øst for nationalparken af samme navn.

Næste dag kørte vi yderligere 50 km østpå til isbjergelagunen Jôkulsarlón.

Den lille terne flyver fra ét isbjerg til et andet...

... og de arbejdsramte kan stå og se på.

På vejen tilbage vestpå stoppede vi ved gletsjeren ved Skaftafell.

Et par turister stiller sig op foran kamera'et.

Gletsjeren - uden turister.

Endnu et stop, denne gang ved Skogarfoss, hvor vi vandrede op langs floden Skogar en god times tid.

Næste dag tog vi kollega Peter Muus og hans kone, sygeplejerske Ingrid med i bilen, og kørte til Hraunfossar ("lavavandfaldene"). Frisk klart vand strømmer fra tusindvis af sprækker i lava'en ud i den hvirvlende flod over en længde af knapt en kilometer. Det er et betagende skue.

Både Kasper, Peter og jeg fotograferede :-)

Fra Hraunfossar kørte vi af en fjeldvej stik syd. Vejen var ikke helt velegnet til den bil, vi havde lejet - eller også var bilen ikke helt velegnet til vejen...
Chaufførens bekymring er åbenbar, Kasper synes at dele min bekymring lidt, mens Ingrid og Peter morer sig dejligt.

Fjeldvejen ender ud i Thingvellir, islændingenes nationalpark nr. 1, og på den måde fik vi indhentet den sidste 1/3 af "Den gyldne Cirkel".
Derefter retur til Reykjavik og Kongres.